Επιτραπέζιο παιχνίδι: Το ταξίδι του ποντικού

Το επιτραπέζιο αυτό παιχνίδι φτιάχτηκε σε συνεργασία με τους μαθητές/τις μαθήτριες της Δευτέρας τάξης Γυμνασίου του Μουσικού σχολείου Ρόδου, με σκοπό μια διασκεδαστική και δημιουργική διαδικασία μάθησης της Γεωγραφίας της Ευρώπης, με υπεύθυνη εκπαιδευτικό την κ. Βάσω Μαριεττή. Το παιχνίδι έχει μαθητοκεντρικό χαρακτήρα και ενισχύει την προώθηση του ομαδοσυνεργατικού πνεύματος.

Το παιχνίδι αυτό έχει ως σκοπό οι μαθητές και οι μαθήτριες να ταξιδέψουν στις χώρες τι Ευρώπης. Αρχικά να τις αναγνωρίζουν ως γεωγραφικές οντότητες μέσα στον ευρωπαϊκό χάρτη, να μπορούν να κατονομάζουν τις πρωτεύουσες των χωρών και να επιβεβαιώνουν αν ανήκουν ή όχι στην Ευρωπαϊκή ?Ένωση.  Το παιχνίδι παίζεται από δύο ισοδύναμες ομάδες . Κάθε ομάδα έχει δύο πιόνια. Ένα που είναι ο εξερευνητής που προχωράει στο λαβύρινθο και ένα που είναι το καράβι με το οποίο φθάνουν στην χώρα. Ρίχνοντας το ζάρι ταξιδεύουν αντίστοιχα στο λαβύρινθο των χωρών και το καράβι τους πρέπει να τοποθετηθεί στη γεωγραφική μερίδα που αντιστοιχεί στη χώρα που πάτησε ο εξερευνητής. Αν τοποθετηθεί σωστά , επιβραβεύονται με 10 πόντους. Στη συνέχεια πρέπει να ονομάσουν την πρωτεύουσα της χώρας, η οποία επιβραβεύεται με άλλους 10 πόντους. Τέλος αν απαντήσουν στην ερώτηση , αν η χώρα ανήκει η όχι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αποκτούν την κάρτα της χώρας , με τη σημαία της και 20 επιπλέον πόντους.

Δύο ομάδες ποντικών εξερευνούν την Ευρώπη και διασταυρώνουν τους δρόμους τους. Χρειάζονται λίγη τύχη στο ζάρι και αρκετή γνώση για να ξεγλιστρήσουν από τα εμπόδια στο δρόμο τους. Μαζεύουν χρήματα για να έχουν εφόδια και σημαίες για να αράζουν άφοβα τα καράβια τους στα λιμάνια.

Μέσα από την διασκέδαση και τον ανταγωνισμό , έρχεται η γνώση. Η στείρα και πολλές φορές βαρετή διαδικασία απόκτησης γνώσεων μέσα από την παραδοσιακή μελέτη του μαθήματος στερεί από τους μαθητές την ικανοποίηση της εύρεσης της γνώσης και της ανταποδοτικής διαδικασίας, η οποία αφήνει το αποτύπωμα της στη μνήμη των μαθητών για πολύ περισσότερο.

Ορίζονται οι δύο ομάδες και οι δύο αρχηγοί τους.

Δύο εκπαιδευτικοί συντονίζουν το παιχνίδι, ελέγχοντας και αμείβοντας.

Οι δύο ομάδες ξεκινάνε από την αφετηρία με τα πιόνια καράβια. Ρίχνουν το ζάρι για να δουν ποια ομάδα θα ξεκινήσει πρώτη, Κάθε ομάδα ρίχνει με τη σειρά της το ζάρι και προχωράει το καράβι της στο λαβύρινθο των χωρών. Στη χώρα που θα βρεθεί καλείται η ομάδα να τοποθετήσει τον ποντικό της στη σωστή χώρα στο χάρτη. Κάθε σωστή τοποθέτηση αμείβεται με κέρμα των 10. Στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός ρωτάει την πρωτεύουσα, αν η ομάδα απαντήσει σωστά, παίρνει άλλο ένα κέρμα των 10, και στη σωστή απάντηση στην ερώτηση αν ανήκει στην Ευρωπαϊκή Ένωση κερδίζει την σημαία. Αν η ομάδα δεν καταφέρει να βρει τις απαντήσεις , δεν δίνονται αμοιβές ούτε απαντήσεις ώστε να δοθεί το περιθώριο η άλλη ομάδα που θα ξαναβρεθεί εκεί να απαντήσει .  Στη περίπτωση που μία ομάδα φθάσει με το καράβι της σε χώρα που έχει εξερευνηθεί πλήρως , ξαναρίχνει.

Η ομάδα που πρώτη φθάνει στην έξοδο του λαβυρίνθου, ορίζει και το τέλος του παιχνιδιού, διαφορετικά μπορεί να σταματήσει ανά πάσα στιγμή ανάλογα με τον διαθέσιμο χρόνο.  Νικήτρια ομάδα είναι αυτή που κατάφερε να συγκεντρώσει τα περισσότερα χρήματα και σημαίες. Κάθε σημαία έχει την αντίστοιχη αξία των 20 πόντων.

Το παιχνίδι αυτό δημιουργήθηκε ως καινοτόμος μέθοδος διδασκαλίας στο μάθημα της Γεωγραφίας , αποσκοπώντας στην πρόκληση ενδιαφέροντος και ομαδικού εποικοδομητικού ανταγωνισμού. Το παιχνίδι μπορεί να παιχθεί από παιδιά 10 -99 ετών? Σίγουρα όλους μας κάτι μας ξεφεύγει.

Μέσα από την διαδικασία του παιχνιδιού οι παίκτες απολαμβάνουν το ταξίδι στις γειτονιές της Ευρώπης και διαπιστώνουν το εύρος των γνώσεων τους. Η διαδικασία παιχνιδιού είναι εύκολη , διασκεδαστική και αρκετά ανταγωνιστική. Το παιχνίδι παίχτηκε αρκετές φορές σε πολλές διαφορετικές τάξεις με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και συμμετοχή. Πολλές φορές ζητήθηκε από τους μαθητές η χρήση του σε ώρες κενού μαθήματος, λόγω απουσίας εκπαιδευτικού. Λόγω της ιδιαιτερότητας του Μουσικού σχολείου , που έχει και λυκειακές τάξεις, το παιχνίδι βρήκε πολύ μεγάλη ανταπόκριση και σε μεγαλύτερους μαθητές.

Οι παίκτες μαθαίνουν να συνεργάζονται, να εμπιστεύονται και να αποφασίζουν. Μέσα από την όλη διαδικασία δημιουργίας του παιχνιδιού, αναπτύσσουν ικανότητες και δεξιότητες, προσφέρουν ιδέες, ερευνούν  και κατασκευάζουν.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...