Let’s leave a mark on the Nature: World Music for Plantasia – 2: Ρόδος

            Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε στη Ρόδο η δεύτερη φάση του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ERASMUS με τίτλο “Let’s leave a mark on the Nature: World Music for Plantasia”, στο οποίο συμμετέχει ως εταίρος το Μουσικό Σχολείο Ρόδου μαζί με άλλες τρεις χώρες: την Τουρκία, τη Λιθουανία και την Πολωνία. Η δεύτερη αυτή φάση με τίτλο δράσης “A Rhythmic Step on the Way to Understanding Nature: Orff Training” έλαβε χώρα από τις 6-13 Οκτώβρη 2024.

            Σύμφωνα με το στόχο του προγράμματος, η μουσικοπαιδαγωγική προσέγγιση Orff που υλοποιήθηκε με τη συμβολή του Μουσικού Σχολείου Ρόδου, περιλάμβανε τα οφέλη που οι συντονιστές του έργου επιδίωξαν να προσκομίσουν για την τελική του φάση, η οποία περιλαμβάνει τη διεξαγωγή μιας τελικής συναυλίας που θα πραγματοποιηθεί στην τελευταία χώρα μετακίνησης, τη Λιθουανία με τη συμμετοχή και των τεσσάρων χωρών. Η παρακολούθηση αυτής της μουσικής “σπουδής” των μαθητών/τριών από όλες τις χώρες στο Σχολείο μας, έβαλε τα θεμέλια και τον τρόπο προετοιμασίας για μια αποτελεσματική παρουσίαση στην τελική συναυλία. Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης των παιδιών, έγινε εξοικείωση με διάφορα όργανα ρυθμού και ουσιαστικά δημιουργήθηκε μια γέφυρα μεταξύ του σώματος, της φωνής και των σκέψεων. Ο γενικός σκοπός του Προγράμματος ERASMUS σχετιζόταν τόσο α) με την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών αναφορικά με το περιβάλλον, όσο και β) με την κατανόηση της καθοριστικής συμβολής της μουσικής στη δημιουργία “κοινότητας”, ομαδικότητας και “συντονισμένων ενεργειών και κινήσεων”, προκειμένου να δημιουργηθούν από κοινού “καλλιτεχνικά προϊόντα” οικολογικού και μουσικού περιεχομένου και ενδιαφέροντος. Τα προϊόντα αυτά θα αφήσουν αφενός ένα “πράσινο” αποτύπωμα στη φύση, αφετέρου θα συνδράμουν στην καλλιέργεια μιας ευρύτερης οικολογικής παιδείας μέσα από τη μουσική, και συγκεκριμένα μέσα από τη μουσικοπαιδαγωγική προσέγγιση του συστήματος Carl Orff. Η αξιοποίηση της προσέγγισης αυτή συνδράμει αποτελεσματικά στο να “δέσουν” ως ομάδα άγνωστοι μαθητές/τριες μεταξύ τους προερχόμενοι από διαφορετικές κουλτούρες, χωρίς απαραίτητα να γνωρίζουν μουσική, να συντονιστούν σε ένα “κοινό ρυθμό”, να αλληλοεπιδράσουν αποτελεσματικά και να δημιουργήσουν στοχεύοντας σε έναν ευρύτερο σκοπό.

                        Την πρώτη μέρα του Προγράμματος (Δευτέρα) μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί από το Μουσικό Σχολείο Ρόδου υποδέχτηκαν με θέρμη όλους τους/τις συμμετέχοντες/χουσες από τις τρεις χώρες, χορεύοντας παραδοσιακούς χορούς του τόπου μας, με μαθητές/μαθήτριες και υπεύθυνο εκπαιδευτικό της ορχήστρας τον κ. Μιχάλη Κωστάκη, ενώ στη συνέχεια έγιναν παρουσιάσεις της κάθε χώρας και του κάθε Σχολείου που συμμετείχε, αλλά και θεωρητικές παρουσιάσεις εργασιών. Συγκεκριμένα, η Τουρκία ως Συντονιστής του Έργου έκανε παρουσίαση του Προγράμματος ERASMUS και των στόχων του προκειμένου να γίνουν γνωστοί στα νέα μέλη, η Πολωνία αναφέρθηκε σε πτυχές της Ακουστικής Οικολογίας και ιδιαιτέρως στα ¨Ηχοτοποία”, ως “ακουστικές εικόνες” που χαρακτηρίζουν διάφορα περιβάλλοντα και στο πώς αυτά επηρεάζονται από την ανθρώπινη δραστηριότητα, ενώ μαθητές του σχολείου μας έκαναν παρουσίαση της Μουσικοπαιδαγωγικής Προσέγγισης Carl Orff, προκειμένου τα παιδιά να κατανοήσουν το νόημα του ρυθμού και το “χτίσιμο” μιας ομαδικής μουσικής δημιουργίας. Την ευθύνη για τις εργασίες των μαθητών του σχολείου μας είχαν οι εκπαιδευτικοί κ. Καραπατάκη Μαρία και κ. Ανθούλα Κολιάδη-Τηλιακού.

            Την δεύτερη ημέρα (Τρίτη), υπό την παρουσία του Διευθυντή του Μουσικού Σχολείου Ρόδου κ. Χρήστου Θεολόγου και του Υποδιευθυντή κ. Παναγιώτη-Λουκά Μπέλλου πραγματοποιήθηκαν επίσημες συναντήσεις τοπικών φορέων του νησιού μας με τους/τις φιλοξενούμενους/νες εκπαιδευτικούς των άλλων χωρών. Οι φορείς χαιρέτησαν με θέρμη την συνέχιση του Προγράμματος, δωρίζοντας αναμνηστικά δώρα από το νησί μας στους επισκέπτες. Οι εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν το Δημαρχιακό Μέγαρο, όπου συναντήθηκαν με τον Αντιδήμαρχο Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Γιώργο Τόππο,  τον Αντιδήμαρχο Επικοινωνίας κ. Γιώργο Πάττα και την προϊσταμένη του τμήματος Επικοινωνίας, Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων κ. Μαρία Καραμπίνη. Κατόπιν πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου κ. Ιωάννη Παπαδομαρκάκη. Στο Σχολείο, οι μαθητές/τριες συμμετείχαν σε δράσεις Μουσικοκινητικής Αγωγής, με παιχνίδια γνωριμίας, ρυθμού, “δεσίματος” της ομάδας, κλπ. Την ευθύνη για το σχεδιασμό και την υλοποίηση των μουσικοπαιδαγωγικών δράσεων είχε η εκπαιδευτικός κ. Ανθούλα Κολιάδη-Τηλιακού, στις οποίες συμμετείχαν με επιπλέον δραστηριότητες οι εκπαιδευτικοί Μουσικής κ. Γιώργος Ανδρικόπουλος, κ. Ιωάννα Καζαντζίδη και κ. Δάφνη Καρελλάκη. To απόγευμα πραγματοποιήθηκε περίπατος στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου και στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου, με όλους τους/τις μαθητές/τριες και τους/τις εκπαιδευτικούς. Επιπλέον συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί κ. Μάνθα Μήτρου και κ. Αυγή Μπουντούρη, καθώς και η πρόεδρος του Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων κ. Κατερίνα Χαρτοφύλη.

            Την Τετάρτη υλοποιήθηκαν περαιτέρω δράσεις στο χώρο του Μουσικού Σχολείου, όπως κατασκευές αυτοσχέδιων κρουστών οργάνων από ανακυκλώσιμα υλικά, υπό την επιμέλεια και συντονισμό της εκπαιδευτικού κ. Άννας Σαντορινιού. Στη συνέχεια, όλοι οι μαθητές/τριες του προγράμματος, συμμετείχαν σε βιωματικές δράσεις ρυθμού και ρυθμικού αυτοσχεδιασμού με τα κατασκευασμένα όργανα υπό την επιμέλεια του εκπαιδευτικού κ. Νίκου Χασάπη, ενώ παράλληλα συνέπραξαν με το Σύνολο Κρουστών “Μπάντα του Δρόμου” του Σχολείου μας. Στο τέλος, δόθηκαν σε όλες τις αποστολές, αναμνηστικά δώρα και ενθύμια από το Σχολείο μας και γονείς μαθητών/τριων, καθώς και βεβαιώσεις συμμετοχής.

            Την επόμενη ημέρα (Πέμπτη) πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική – πολιτιστική εκδρομή με όλους τους/τις εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες του προγράμματος, με σκοπό να έρθουν σε επαφή με τη φύση και τον πολιτισμό του νησιού μας. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στις Επτά Πηγές, όπου διοργανώθηκε εκπαιδευτική δράση “Ηχοπεριπάτου” με υπεύθυνη εκπαιδευτικό την κ. Ιωάννα Καζαντζίδη. Στον “Ηχοπερίπατο” οι μαθητές/τριες “αφουγκραστήκαν” το ηχοτοπίο της περιοχής, κατέγραψαν με καταγραφικά μηχανήματα ήχους της φύσης με σκοπό να τους αποτυπώσουν σε “ηχητικό χάρτη” και να τους αξιοποιήσουν για τη δημιουργία κάποιου καλλιτεχνικού προϊόντος με σκοπό την περαιτέρω ευαισθητοποίηση σχετικά με το περιβάλλον και το ηχητικό αποτύπωμά του. Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες επισκέφθηκαν τον αρχαιολογικό χώρο και το κάστρο της Λίνδου, περιηγήθηκαν στο γραφικό χωριό και στη συνέχεια μετέβησαν στο Λαογραφικό Μουσείο Αρχαγγέλου, όπου ήρθαν σε γνωριμία με το λαϊκό πολιτισμό υπό την καθοδήγηση και περιγραφή του υπεύθυνου κ. Βασίλη Αναστόπουλου, ενώ η εκδρομή ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη στις Πηγές Καλλιθέας.

            Την τελευταία ημέρα (Παρασκευή), οι μαθητές/τριες παρακολούθησαν μάθημα στο Εργαστήρι Ηχοληψίας με τον εκπαιδευτικό κ. Εμίλ Πολυμένωφ για τον τρόπο επεξεργασίας των ήχων που συνέλεξαν με τα καταγραφικά και το τρόπο αξιοποίησης αυτού του ηχητικού υλικού προκειμένου να δημιουργήσουν σποτ, ταινίες και ποικίλα καλλιτεχνικά προϊόντα για τις ανάγκες του προγράμματος. Τέλος, οι μαθητές/τριες φύτεψαν στην αυλή του Σχολείου διάφορα δενδρύλλια, βότανα και φυτά, που σχημάτιζαν το “Κλειδί του Σολ”, προκειμένου να “επισφραγίσουν” τη λήξη του Προγράμματος στη Ρόδο με τον πιο `’πράσινο”, μουσικό και οικολογικό τρόπο. Το “Κλειδί του Σολ” συμβολίζει το ίδιο το έργο, καθώς τα Σχολεία συνεργάζονται για να αναπτύξουν οι μαθητές/τριες μουσικές δεξιότητες, να εξερευνήσουν την επίδραση της μουσικής στην ανάπτυξη των φυτών, αλλά και να ευαισθητοποιηθούν σε ευρύτερα περιβαλλοντικά ζητήματα.

            Η συνάντηση στην Ρόδο ήταν η δεύτερη από μια σειρά τεσσάρων συναντήσεων που έχουν προγραμματιστεί για την περίοδο εκπόνησης του προγράμματος. Η πρώτη συνάντηση είχε πραγματοποιηθεί στην Τουρκία, ενώ τον Απρίλιο του επόμενου έτους, οι συμμετέχοντες του έργου θα μεταβούν στην Uczroda Wielkopolska και τον Μάιο στη Λιθουανική Kowna. Το έργο χρηματοδοτείται από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+. Στο Μουσικό Σχολείο Ρόδου τον κεντρικό συντονισμό και ευθύνη για τη διεξαγωγή του προγράμματος έχουν ο Διευθυντής κ. Χρήστος Θεολόγος και οι Υποδιευθυντές κ. Παναγιώτης-Λουκάς Μπέλλος και κ. Γιάννης Αναγνώστου. Το Μουσικό Σχολείο εκπροσωπείται από τους εκπαιδευτικούς κ. Ανθούλα Κολιάδη-Τηλιακού, τον κ. Κωνσταντίνο Σκριμπόνη και τον κ. Γιώργο Ανδρικόπουλο.

            Η συνάντηση τόσο στην Τουρκία, όσο και στη Ρόδο, δεν ήταν μόνο μια ευκαιρία για ανάπτυξη μουσικών δεξιοτήτων και απόκτηση γνώσεων γύρω από τα φυτά, τα δέντρα και το φυσικό περιβάλλον της κάθε περιοχής, αλλά μια ευκαιρία συνάντησης διαφορετικών πολιτισμών και της καθημερινής ζωής των ανθρώπων. Οι μαθητές/τριες μας φιλοξένησαν αντίστοιχα μαθητές/τριες από τις άλλες χώρες, έχοντας έτσι τη δυνατότητα να ανταλλάξουν εμπειρίες και να βιώσουν την καθημερινότητα μιας διαφορετικής κουλτούρας. Η γλώσσα επικοινωνίας στο έργο ήταν η αγγλική, ενώ σημαντικό στοιχείο ήταν η ζεστή φιλοξενία και οι καινούριες φιλίες, σπάζοντας στερεοτυπικές αντιλήψεις και χτίζοντας ανθρώπινες γέφυρες επικοινωνίας.

Ίσως σας ενδιαφέρουν…